HISTORIEJens

HISTORIEN OM LLOYD ARABELLA

KORT FORTALT

Bilen er en Lloyd Arabella, fremstillet af Borgward koncernen i Bremen, Tyskland. Den er uhyre sjælden, idet modellen kun blev fremstillet i ca. 45000 eksemplarer fra 1959 – 1963.

Arabella’en har gennem tiden fået den tvivlsomme ære, af at være årsag til Borgward koncernens konkurs, pga. forskellige børnesygdomme, men sandheden er en del mere nuanceret. Arabella’en kom for hurtigt på markedet og led i starten af problemer med gearkasse og utætte vinduer, hvilket betød at ca. 4000 biler blev tilbagekaldt, men det største problem var at bilen blev solgt for billigt – nærmere betegnet 587 DM pr. bil. Borgwards økonomi var således trængt af Arabella’en, men også konstruktionen af helikoptere og den store Borgward P100 havde gjort sit indhug i likviderne. Helikopteren drænede firmaet for 43 millioner DM og kom aldrig i produktion og Borgward P100 (Tysklands første bil med luftaffjedring) blev købt ud fra en vigtig bilmesse af de skræmte konkurrenter.

Borgwards biler var utroligt fremsynede og teknisk avancerede, men Carl Borgward var en større ingeniør og opfinder end han var købmand.

Borgwards fabrikker blev således erklæret konkurs i 1961 pga. ovennævnte likviditetsproblemer, og senatet i Bremen, nægtede Borgward et nyt lån. Ved bordenden i denne sag sad Dr. Johannes Semler der var bestyrelsesformand hos BMW. Ved at smække kassen i, fjernede han en stor konkurrent til det dengang ligeså trængte BMW. Eftertiden har spekuleret meget i dette kuplignende tiltag, ikke mindst fordi Borgward, inden hans død i 1963, betalte samtlige kreditorer hver en øre og altså teknisk set slet ikke var insolvent. Havde han fået det ønskede lån havde han nok klaret udfordringerne – men det var ikke ønsket.


Mit eksemplar er i 100% original stand. Dvs. original lak, krom, motor og gearkasse.

Registret første gang 11.04.1960

Min far købte bilen i 1961 og brugte den hver dag indtil 1985. I 1986 fik jeg bilen (konfirmationsgave) og i 1990 overtog jeg nøglerne. Bilen kører stadig på de originale sorte “UH” (Aalborg) plader og er som sagt ikke på nogen måde restaureret. Den har tilbagelagt mere end 320.000 km med samme motor og gearkasse og var indtil 2008 det eneste indregistrerede eksemplar i Danmark. I dag er der 7.

Bilen kører fantastisk og præsterer næsten 20 km/l (17 km/l ved konstant 110 km/t. – målt på en tur fra Aalborg – København)


Et helt igennem fantastisk køretøj, med en fantastisk historie!